اين نمايشگاه در حالي از 23 تا 26بهمنماه در محل دائمي نمايشگاه تهران از صبح تا 4بعدازظهر هرروز برپا ميشود كه معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در سومين نشست خبري خود در يكسال گذشته كه به بهانه برپايي اين نمايشگاه برگزار شد هدف از برپايي اين نمايشگاه را معرفي جاذبههاي گردشگري ايران اعلام كرد.
مرتضي رحماني موحد حدود يك سال پيش و در آخرين حضور خبري خود در جمع خبرنگاران تا صبح ديروز، وعده داده بود كه قصد دارد نمايشگاه تهران را رقيب نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري كند.
مرتضي رحماني موحد اما صبح ديروز در پاسخ به خبرنگار همشهري كه گفت كشورهاي حاضر در اين دوره از نمايشگاه بينالمللي گردشگري، كشورهاي داراي بازار گردشگري در ايران هستند، گفت: از 145شركت و كشور مختلف براي حضور در نمايشگاه بينالمللي گردشگري تهران دعوت شد كه بسياري از آنها در اين نمايشگاه شركت نكردند و تنها 11كشور علاقه خود را براي حضور در نمايشگاه بينالمللي تهران اعلام كردند.
كرهجنوبي، چين، هند، مالزي، تايلند، ويتنام، تركيه، سوئيس، ارمنستان، تونس و ونزوئلا 11كشور حاضر در نمايشگاه بينالمللي گردشگري تهران هستند كه بيشتر آنها بهطور سنتي بازار گردشگري ايران را در اختيار دارند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: در همين تركيه در سال چندين نمايشگاه برگزار ميشود ولي آيا شركتهاي ايراني در همه آنها حضور دارند؟ آنها بنا بر هدفگذاريهاي خود در نمايشگاهها حضور دارند.
مرتضي رحماني با تأكيد بر اينكه برخي كشورها ميخواستند غرفه رايگان در اختيارشان قرار بدهيم گفت: بايد بازارهاي گردشگري را تسخير كنيم و اسير بازار ديگران نشويم.
او درباره كيفيت اجراي هشتمين نمايشگاه بينالمللي گردشگري كه به زعم وي قرار است متفاوت از آنچه تاكنون بوده باشد به خبرنگاران گفت: نمايشگاهها در دنيا 2رويكرد دارند كه يا با مناسبتهاي ملي آنها همراه هستند و يا با عنوان بازاري براي تبادل، فروش و معرفي جاذبهها در فصل خلوت برگزار ميشوند. نمايشگاه بينالمللي گردشگري ايران نيز با همين رويكرد برپاميشود. معاون گردشگري افزود: در حاشيه اين نمايشگاه كارگاههاي آموزشي و همايشهاي مختلفي نيز با موضوع گردشگري سلامت، شيوههاي نوين بازاريابي و توزيع متوازن سفر برگزار ميشود.
رحماني موحد همچنين درباره دلايل انتخاب يا حضور كشورها در نمايشگاه گردشگري تهران گفت: هيچ انتخابي براي حضور اين كشورها نبوده است، هركه آمادگي داشته آمده و برخي كشورها غرفه رايگان ميخواستند كه اين با سياستهاي نمايشگاهي همراه نبود. معاون گردشگري ادامه داد: وقتي يك نمايشگاه بينالمللي است، 2جنبه را درنظر ميگيرند؛ يكي بازديد و ديگري سطح گسترده آنكه شركتكنندگان با حضور در چنين فضايي ميتوانند به معرفي خود بپردازند و اگر هر دو جنبه در نمايشگاه ايران اتفاق افتد يك پيروزي بهحساب ميآيد. او همچنين از حضور طالب ريفاعي دبيركل سازمان جهاني جهانگردي در افتتاحيه نمايشگاه بينالمللي گردشگري ايران خبر داد و افزود: حتما ايشان به اين نتيجه رسيده بودند كه اين رويداد در گردشگري مهم و اثرگذار است و براي همين هم دعوت براي مراسم افتتاحيه را پذيرفتند.
او در پاسخ به اين سؤال كه چرا تلاشهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حضور كشورهاي بيشتر به نتيجه بهتري نرسيده است؟ گفت: اين يك تجارت، اقتصاد و تحول انساني است. كشورها بايد متوجه تأثيرگذاري اين رويداد شده و قانع شوند تا بتوانند تصميم بگيرند. اگر منظورتان از سؤال اين است كه فعاليتي شده است، قول ميدهم اين اتفاق افتاده و فهرست تعاملات موجود است.
وي ادامه داد: ما در مقام سياستگذار بستر حضور و فعاليت را فراهم كردهايم و اين يك فرصت براي شركتكنندگان است تا بستههاي سفر خود را بهويژه براي نوروز عرضه كنند. اختصاص غرفهاي مجزا براي گردشگري سلامت و غرفههاي رايگان براي تشكلها نشانه اهميت دادن سازمان به اين جريان است.
نظر شما